Apakah yang anda faham
dengan sekolah berkesan dan penambahbaikan sekolah ?.
Sekolah berkesan adalah
sekolah yang mencapai suatu status yang memenuhi kriteria-kriteria tertentu.
Biasanya menggunakan prestasi pencapaian pelajar sebagai pengukur pencapaian. Keberkesanan
sekolah juga ialah sekolah yang berjaya menunjukkan peningkatan yang baik dalam
pencapaian akademik pelajar, sekolah yang mempunyai iklim yang kondusif,
mempunyai kepemimpinan yang berjaya membawa perubahan, sekolah yang mempunyai hubungan
yang baik dengan komuniti dan sekolah yang mana hubungan antara warganya baik
dan mengamalkan kejelekitan yang tinggi.
Bagi penambahbaikan sekolah
pula, ianya diukur dari segi tahap pelaksanaan inovasi atau meningkatkan
keadaan sekolah atau sistem sekolah manakala bagi keberkesanan sekolah pula
ianya merupakan satu konsep berasaskan semakan ciri-ciri yang ada pada sesuatu
sekolah. Mengikut Webes, ada 8 faktor
untuk sekolah berkesan iaitu kepimpinan pengurusan yang kuat, ekspektasi
pencapaian pelajar yang tinggi, suasana persekitaran sekolah yang positif, penegasan
kepada amalan membaca, ”additional reading personel”, penggunaan phonies (melalui orang lain), pengajaran
memusatkan pelajar dan pemikiran yang berterusan ke atas pencapaian
pelajar.
Secara keseluruhannya
faktor-faktor ini berfokus kepada beberapa dimensi berikut iaitu kepimpinan, effikasi dan efficiency. Ketiga-tiga dimensi ini pula adalah berasaskan kepada elemen-elemen:
(a) kepimpinan pengetua
(b) faktor guru
(c) faktor pelajar(d) faktor persekitaran dan kontekstual.
Penambahbaikan sekolah juga adalah satu usaha dan satu perubahan untuk
memajukan sekolah. Usaha ini datangnya sama ada dari dalam sekolah atau dari
pihak luar sekolah. Fokus penambahbaikan sekolah adalah segala apa yang memberi
faedah kepada murid-murid, khusunya peningkatan pembelajaran mereka dalam bilik
darjah. Tindakan penambahbaikan sekolah ini memerlukan satu perancangan yang
sistematik dan perancangan ini dilaksanakan dan diurus secara berterusan dan dalam
penambahbaikan sekolah, aspek-aspek
dalaman sekolah, iaitu budaya dan keadaan-keadaan membolehkan yang memberi
kesan/impak kepada pengajaran-pembelajaran di bilik darjah sekolah, menjadi
sasaran perubahan. Segala aktiviti-aktiviti sekolah yang dikelola oleh
guru-guru dan orang lain, bertujuan untuk mencapai matlamat-matlamat sekolah.
Contohnya kaedah mengajar, aktiviti yang berkaitan dengan pelaksanaan kurikulum
dan pengalaman-pengalaman murid dalam aktiviti-aktiviti luar bilik darjah atau
komuniti.
Oleh itu, sekolah berkesan dan
keberkesanan sekolah merupakan konsep yang diukur dari segi ciri-cirinya. Bagi
penambahbaikan sekolah pula ianya sesuatu prose yang berterusan tanpa titik
noktah kerana sekolah yang lemah memang memerlukan penambahbaikan manakala
sekolah yang sederhana masih memerlukan peningkatan dan perubahan. Sekolah yang
cemerlang dan gemilang masih bergerak ke arah ’perfectness; atau ’kesempurnaan’. Oleh itu tiada suatu piawai yang
menjadi titik berhenti bagi penambahbaikan .
No comments:
Post a Comment