BUDAYA
CEMERLANG
Iklim
dan budaya sekolah adalah penting untuk memacu kecemerlangan sekolah.
Bagaimanakah anda sebagai pemimpin memastikan budaya sekolah cemerlang
diamalkan oleh warga sekolah anda ?.
Pengetua merupakan pengurus atau pengerak utama
kepada sesebuah organisasi persekolahan. Sekiranya pengurusan dapat
dilaksanakan dengan efektif dan cekap secara tidak langsung masalah di sekolah
dapat diselesaikan dan ini membantu ke arah pembentukan sekolah berkesan dan
memacu kecemerlangan di sekolah. Oleh itu dapatlah dirumuskan bahawa apa yang
membezakan keberkesanan dan kecemerlangan sesebuah sekolah dengan sebuah sekolah yang
lain adalah kebijaksanaan kepimpinan
pengetua.
Bukan mudah untuk memastikan budaya sekolah
cemerlang diamalkan oleh setiap warga sekolah, daripada guru-guru, staf bukan akademik dan semua pelajar. Sebagai pengetua , seharusnya dapat berperanan
sebagai pemimpin pengajaran yang
berketrampilan.
Pengetua ialah
pemimpin teknikal yang seharusnya meminimumkan peranan sebagai jurutera
pengurusan. Kepemimpinan seumpama ini ditumpukan kepada teknik pengurusan yang
cekap dan mahir dalam memanipulasi strategi dan keadaan demi untuk menjamin
keberkesanan yang maksimum. Kemahiran ini termasuklah aspek perancangan,
pengelolaan, penjadualan dan penyelarasan. Dengan itu setiap warga sekolah dapat bergerak
dan bekerja mengikut perancangan yang telah ditetapkan bersama-sama kearah
melahirkan budaya kerja cemerlang.
Pengetua juga harus memainkan peranan sebagai
jurutera manusia. Maksudnya pengetua seharusnya mahir dan cekap dalam aspek
perhubungan manusia, dan perhubungan individu serta mampu menggerakkan stafnya
ke arah melahirkan budaya kerja dan budaya sekolah cemerlang.
Pengetua sebagai pemimpin pendidikan. Dalam hal
ini pengetua memainkan peranan sebagai clinical practioner, iaitu
menyumbang kepakaran dalam bidang pendidikan dan persekolahan. Pengetua juga
perlu mahir dalam bidang kurikulum, diagnosis keperluan pelajar, penilaian dan
penyeliaan atau pencerapan yang berkesan.
Pengetua sebagai pemimpin simbolik. Dalam
konteks ini pengetua meminimumkan peranan sebagai penghulu yang memberi isyarat
tentang nilai dan kepentingan atau tujuan sesuatu perkara yang hendak dicapai.
Kepemimpinan seumpama ini termasuklah aktiviti seperti melawat bilik darjah dan
kawasan sekolah, di samping cuba mengenali pelajar dengan lebih dekat. Selain daripada itu kepemimpinan budaya amat penting bagi mencapai kecemerlangan
sekolah. Pengetua yang menjalankan peranan ini dapat dilihat menerusi
usaha-usahanya mencari, mentafsir dan memperkukuhkan nilai, kepercayaan dan
unsur budaya yang dapat menjadikan sekolah itu sebagai sebuah sekolah yang unik
dan mempunyai ciri-ciri sekolah cemerlang.
Secara kesimpulannya sebagai pemimpin, pengetua seharusnya memberi penekanan kepada pengurusan dan membuat
keputusan secara demokratik, kepemimpinan pengajaran yang kuat diberikan oleh
pengetua atau guru-guru lain, memastikan kestabilan guru-guru dan staf ,
memberi penekanan kepada kurikulum dan pengajaran, mewujudkan program
pembangunan staf di peringkat sekolah,
memastikan penggunaan masa yang berkesan serta melibatkan lebih masa kepada pelajaran
akademik dan kurang kepada aktiviti-altiviti bukan akademik. Dengan itu budaya
sekolah cemerlang akan wujud dengan sendirinya.
No comments:
Post a Comment