Bagaimana Pengetua Memimpin
Guru-Guru Tanpa Menggunakan Kuasa & Kedudukan .
Pengetua
sebagai pengurus yang menggabung teori kepimpinan.
Kajian dan penulisan mengenai pengurusan sekolah membuktikan bahawa pengetua
adalah pembolehubah yang paling penting bagi menentukan prestasi sekolah dari
segi akademik dan budaya sekolah (Hussain Ahmad, 1993). Justeru itu, dalam
pengurusan berasaskan pengupayaan (empowerment)
ini pengetua seharusnya memiliki sifat-sifat berikut:
i)
Peka terhadap nilai, sikap dan perbezaan yang terdapat di kalangan ahlinya.
ii)
Tidak bersikap monopoli dan mempercayai keupayaan guru-guru.
iii)
Melahirkan satu sistem pembuat keputusan bersama yang berkesan.
iv)
Mempunyai tujuan dan mendapat restu guru-guru.
v)
Melahirkan perhubungan yang rapat dengan masyarakat sekolah dan persekitaran
sekolah.
Dalam ha1 ini,
pengetua akan dianggap sebagai model yang mempunyai nilai kepimpinan yang
tinggi. Ia tidak autokratik tetapi demokratik.
Pola
pengurusan lebih berasaskan tindakan kemanusiaan tanpa perlu menggunakan kuasa
atau kedudukan. Menerusi struktur pengurusan yang berdasarkan
konsep pengupayaan (empowerment),
pemimpin atau pihak pengurusan adalah lebih demokratik. Pengurus pendidikan
yang bertimbang rasa biasanya mempunyai pengikut (pekerja) yang mempunyai tahap
kepuasan yang lebih tinggi dari segi prestasi pekerja (Al-Ramaiah, 1992).
Hierarki
struktur yang tidak rigid. Dalam menghadapi dilema pengurusan institusi persekolahan,
pengetua sewajamya dibekalkan dengan pengetahuan pengurusan yang pelbagai.
Pengurusan yang berasaskan reflektif rasionaliti adalah lebih baik dari
teknikal rasionaliti (Dr.Wan Zahid,
1993). Ia mempunyai kaitan dengan ciri pengurusan yang tidak homogen, rutin dan
boleh ditelah perilaku dan hasilnya. Ini merupakan salah satu ciri pengupayaan (empowerment) yang diterima di sekolah-sekolah.
Wujud
bentuk pemuafakatan. Setiap keputusan yang dibuat lebih
banyak berdasarkan kepada pemuafakatan antara pihak pengurusan sekolah dengan
guru-guru. Pembinaan iltizam berasaskan konsep pemuafakatan akan menjadi lebih
bermakna dan menambah keberkesanan institusi pendidikan. Pemuafakatan ini bukan
hanya terbatas kepada warga sekolah semata-mata tetapi juga melibatkan unsur PIBG. Unsur bersama di antara elemen
kepimpinan sekolah, guru, murid dan ibu bapa penting bagi meningkatkan prestasi
sekolah. Situasi yang sedemikian juga merupakan antara elemen pengupayaan dalam
pengurusan institusi persekolahan.
Ia
juga bertunjangkan konsep kebertanggungjawaban yang menyeluruh.
Dalam pengurusan organisasi mengikut
James A. F. Stoner (1984) bagi penggunaan sumber-sumber dengan cekap, maka
proses penanggungjawaban harus dari atas ke bawah di mana wujudnya kebolehan
maklumat yang mencukupi bagi melaksanakan tanggungjawab itu dengan cekap. Oleh
yang demikian, ciri ini wujud menerusi pengupayaan (empowerment) di sekolah
kerana ia memungkinkan individu-individu dalam organisasi dapat melaksanakan
tugas-tugas yang diserahkan kepada mereka dengan lebih efektif.
Ahli
institusi persekolahan bebas mewujudkan cetusan idea bagi perubahan.
Dalam menangani masalah-masalah di institusi persekolahan, para guru sewajarnya
diberi kebebasan untuk mengemukakan idea bagi perubahan yang lebih bermakna.
Mematuhi dan melaksanakan tugas tanpa unsur kebebasan akan mewujudkan sindrom
kebekuan minda. Pengalaman ini merupakan aset terbaik dalam perlaksanaan
pengupayaan (empowerment) di peringkat sekolah.
Berasaskan kepada teknikal reflektif dan
bukannya teknikal rasionaliti. Tindakan-tindakan yang
berasaskan kepada menunggu arahan dan surat pekeliling sudah tidak sesuai dalam
melakukan anjakan paradigma pendidikan. Oleh itu, menerusi konsep pengupayaan
ini, sesuatu tindakan itu harus terkehadapan supaya kecemerlangan akan menjadi
asas pencapaian keseluruhannya. Ini juga mempunyai korelasi yang mantap dengan tindakbalas
yang menunjukkan ciri-ciri inovatif, sifat-sifat imaginasi yang tinggi
melangkaui kebiasaan dari rutin dalam gerak kerja. Elemen ini sebagai unsur
penting bagi keberkesanan komitmen oleh institusi persekolahan.
Mewujudkan
prinsip skalar. Menerusi perlaksanaan konsep pengupayaan (empowerment) dalam organisasi pendidikan, ia secara
langsung akan menjayakan prinsip skalar dalam pengurusan. Menurut prinsip ini
yang dipopularkan dalam teori oleh James A. F. Stoner (1984) para anggota
organisasi mengetahui di mana kedudukan mereka dalam rantaian perintah. Prinsip
skalar meyarankan kemestian mewujudkan satu garis autoriti secara jelas yang
menurun selangkah demi selangkah dari tingkat paling tinggi dalam organisasi hinggalah
ke tingkat yang paling bawah. Ini akan mengelakkan pertindanan bidang kuasa dan
seterusnya ia akan menambahkan keberkesanan organisasi itu sendiri.
Prinsip
keesaan perintah. Mengikut prinsip keesaan perintah
setiap orang dalam organisasi hendaklah melaporkan kepada hanya seorang ketua
sahaja. Melaporkan kepada lebih daripada seorang ketua menyulitkan seseorang
itu untuk mengetahui kepada siapa tertakluk kebertanggungjawabannya dan arahan siapa
mesti diikuti. Konsep ini bersesuaian dengan pengupayaan (empowerment) di institusi
persekolahan supaya pertindanan arahan tidak berlaku di antara pengetua dengan timbalan-timbalan
pengetua.
Mewujudkan
sistem pemantauan. Sistem pengesanan atau pemantaun akan lebih
bermakna jika mengikut piawaian yang difahami dan dipersetujui semua. Hal yang demikian
rupa, penting dalam menentukan bentuk penilaian aktiviti-aktiviti yang
dilakukan menerusi pengupayaan (empowerment)
dalam sesebuah sekolah. Ciri-ciri yang
dikemukakan di atas merupakan antara unsur yang dapat dikenalpasti menerusi
konsep pengupayaan (empowerment) dalam
pengurusan di institusi-institusi persekolahan dinegara ini. Ciri-ciri ini
lebih menjuruskan kepada bentuk positif terhadap pola kepimpinan pengetua
menerusi konsep pengupayaan (empowerment)
dalam beberapa bidang yang dilakukan di sekolah. Kajian yang dilakukan tentang
sekolah-sekolah efektif menjelaskan bahawa pengetua memainkan peranan penting
dalam menentukan keberkesanan atau kecemerlangan sekolah. Justeru itu, adalah penting pengetua diperlengkapkan dengan ilmu-ilmu
pengurusan terkini supaya dapat dijadikan panduan meggerakkan sekolahnya menuju
kepada kecemerlangan. Wan Mohd Zahid Nordin (1993) menjelaskan bahawa pengetua
yang hanya menjalankan tugas berasaskan arahan dan surat pekeliling semata-mata
merupakan pengetua yang tidak prolifik terhadap bidang tugasnya dan ia tidak
berupaya membawa sekolah yang dipimpinnya ke tahap gemilang. Para pengetua
harus bersikap kreatif, inovatif dan proaktif. Untuk itu, budaya ilmu mestilah
menjadi pengamalan harian para pengurus organisasi pendidikan itu sendiri. Sehubungan
dengan usaha untuk membawa tahap kecemerlangan sekolah-sekolah yang
dipimpinnya, maka para pengetua sewajarnya mempelajari cara gaya pengurusan terkini supaya ilmu bantu
ini dapat menyumbang kepada kecemerlangan sekolah. Hussain Ahmad (1993)
menekankan pengurusan yang bercorak insaniah yang menekankan aspek-aspek hubungan
dan kemanusiaan. Jika bijak dilaksanakan akan membantu pengetua menyelesaikan
banyak masalah dalam pengurusan institusi persekolahan tanpa perlu menggunakan
kuasa atau kedudukannya sebagai pengetua. Ini adalah aspek yang menjadi akar
umbi dalam pengurusan sekolah yang diasaskan kepada prinsip atau konsep pengupayaan
(empowerment) itu sendiri.
No comments:
Post a Comment